ЗА ЧТО БЫЛ ПРЕДАН АНАФЕМЕ ДМИТРИЙ ДОНСКОЙ?ПОСЛАНИЕ МИТРОПОЛИТА КИПРИАНА ИГУМЕНАМ СЕРГИЮ И ФЕОДОРУ
Подготовка текста, перевод и комментарии Г. М. Прохорова
Публикуемое здесь послание митрополита Киприана игуменам Сергию и Феодору от июня 1378 г. является вторым его ? ним посланием. Первое, краткое, он написал на двадцать дней раньше, 3 июня, находясь на пути в Москву и извещая об этом своих корреспондентов. Их встреча не состоялась. Великий князь Дмитрий Иванович перехватил митрополита и выдворил его из Москвы. Послание от 23 июня написано сразу после этнх событий. Из него мы и знаем, чем обернулась для Киприана его попытка утвердиться в Москве вопреки воле князя.
? 1375 г. Киприан был поставлен в митрополиты Киевские и всея Руси Константинопольским и вселенским патриархом Филофеем, стремившимся ? тому, чтобы сохранилось церковное единство Великой и Малой Руси, бывшее в то время под угрозой (Великой Русью владели татары, а Малая находилась во власти Литвы и Польши). Еще жив был митрополит Алексей, и Киприан должен был до его смерти пребывать в подвластном Литве Киеве, а затем переехать в Москву и тем самым объединить западную и восточную части митрополии всея Руси. Но великий князь московский и владимирский Дмитрий Иванович видел в Киприане сторонника своих врагов, литовских князей. После смерти митрополита Алексея (февраль 1378 г.) князь сделал наместником митрополичьего престола своего духовного отца и печатника попа Митяя, получившего в монашестве имя Михаила. Игумены Сергий и Феодор были сторонниками Киприана. И Киприан, направляясь летом 1378 г. из Киева в Москву, рассчитывал с их помощью овладеть занятым Митяем-Михаилом престолом. Неудача не сломила воли Киприана, ? чем свидетельствует публикуемое здесь послание. Киприан прибег ? перу как ? средству борьбы за свои права.
Это послание — уже не частное письмо, но публицистическое произведеиие, рассчитанное на прочтение — наряду с его непосредственными получателями — широким кругом заинтересованных читателей. Главная его цель — разоблачение незаконности действий Митяя и защита собственных прав. Для обоснования своей правоты Киприан привлекает и цитирует целый ряд церковно-канонических правил. ? его послании много также живых эмоциональных описаний того, что он сам только что претерпел; элементы автобиографии, описания перенесенных страданий встречаются также в Киприановской редакции Жития митрополита Петра, в этом Киприан выступает прямым предшественником протопопа Аввакума.
Киприан в этом послании отлучает от церкви и проклинает и великого князя Дмитрия Ивановича, и всех, кто причастен ? его «иманию, и запиранию, и бещестию, и хулению», а также и тех, «хто покусится сию грамоту сжещи или затаити». Так что это его послание было небезопасно во всех отношениях: если читаешь и распространяешь, подвергаешься опасности наказания со стороны властей предержащих, если утаиваешь или уничтожаешь, подпадаешь под митрополичье проклятие. Желание избежать и той и другой опасностей объясняет наличие сознательно затрудненных для прочтения и зашифрованных мест во всех четырех дошедших до нас списках послания, из которых два принадлежат XV в., а два — рубежу XV и XVI вв.
Послание печатается по рукописи: РНБ, Соловецкое собр., № 858, Кормчая, 1493 г., л. 527—536.
Кирпианъ, милостию Божиею митрополитъ всея Руси,[1] — честному старцю игумену Сергию[2] и игумену Феодору[3] и аще кто инъ единомудренъ с вами. Не утаилося от васъ и от всего рода християньскаго, елико створилося надо мною, еже не створилося есть ни над единымъ святителемъ, како Руская земля стала. Яз Божиимъ изволениемъ и избраниемъ великаго и святаго сбора и благословениемъ и ставлением вселеньскаго патриарха поставленъ есмь митрополиъ на всю Рускую землю, а вся вселенная в?даеть. И нын?че по?хал есмь был со вс?мъ чистосердиемъ и з доброхот?ниемъ къ князю великому. И он послы ваша разослалъ мене не пропустити и еще заставилъ заставы, рати сбивъ и воеводы пред ними поставивъ, и елика зла надо мною д?яти — еще же и смерти предати насъ немилостивно — т?х научи и наказа же. Азъ же, его безъчестия и души его болши стрега, инымъ путемъ проидохъ, на свое чистосердие над?яся и на свою любовь, еже им?лъ есмь къ князю великому, и къ его княгини, и къ его д?темъ. Он же пристави надо мною мучителя, проклятаго Никифора. И которое зло остави, еже не сд?я надъ мною! Хулы, и наругания, и насм?хания, граблениа, голодъ! Мене в ночи заточилъ нагаго и голодного. И от тоя ночи студени и нын?ча стражу. Слуги же моя — над многим и злымъ, что над ними изд?яли, отпуская их на клячах либивыхъ бе-с?делъ во обротехъ лычных, — из города вывели ограбленыхъ и до сорочки, и до ножевъ, и до ногавиць, и сапоговъ и киверевъ не оставили на них!
Тако ли не обр?теся никтоже на Москв? добра похот?ти души князя великаго и всей отчин? его? «Вси ли уклонишася вкуп? и ннепотребн? быша?»[4]
Створится князю великому, что клячи отданы, а того не в?даеть, что от 40 и штий коний ниединъ не осталъся ц?лъ — все заморили, похромили и перварили, ганяся на нихъ куды хот?ли, и нын?че теряются.
И аще миряне блюдутся князя, занеже у нихъ жены и д?ти, стяжания и богатъства, и того не хотять погубити, — яко и самъ Спасъ глаголеть: «Удобь есть вельблуду сквоз? иглин?и уши проити, неже богату въ царьство небесное внити»,[5] — вы же, иже мира отреклися есте и иже в мир? и живете единому Богу, како, толику злобу видивъ, умолчали есте? Аще хощете добра души князя великаго и всей отчин? его, почто умолчали есте? Растерзали бы есте одежи своя, глаголали бы есте пред цари, не стыдяся! Аще быша васъ послушали, добро бы. Аще быша васъ убили, и вы — святи. Не в?сте ли, яко гр?х людьский на князи, и княжьский гр?х на люди нападаеть? Не в?сте ли Писание, глаголющее, яко аще плотьскых родитель клятва на чада чадомъ падаеть, колми паче духовных отець клятва? — И та сама основания подвиже и пагуби предаеть. Како же ли молчаниемъ преминуете, видяще м?сто святое поругаемо, по Писанию, глаголющему: «Мерзость запуст?ния, стояще на м?ст? святемъ»?[6]
Сице ли почли суть князь и бояре митрополии и гробы святыхъ митрополитов? Тако ли н?сть кого прочитающаго Божественая правила? Не в?сте ли, что пишеть?
Святых апостолъ правило 76 глаголеть сице, яко: «Не подобает святителю брату, или сыну, или иному сроднику, или другу даровати и на святительское достояние поставляти егоже хощеть. Насл?дники бо своего епископьства творити неправедно есть и Божия даровати пристрастиемъ челов?чьскых. Не подобаеть бо Божию церковь под насл?дники подъкладати. Аще же кто таково створить, разрушоно таковое поставление да будет. Самъ же створивый да отлученъ будеть».
Послушайте же толкование сего правила что глаголеть. Святительское достояние Святаго Духа благодать, даръ мн?ти подобает. Како убо дерьзнеть кто благодать духовную яко насл?дие предати кому дарованиемъ? Сего ради непрощено есть епископомъ в себе м?сто ихже хотять въ своих церквахъ поставляти и посажати. Котории бо яже стяжаша им?ния въ своего епископьства времени не имут власти оставляти имже хотят, но токмо яже от насл?дия сродниковъ пребываша имъ, якоже 32 правило иже въ Карфагени сбора рече, то и како самую епископью ко инымъ предадять яко насл?дникомъ своимъ пастырьскыя власти и строения нищихъ, им?ния оставляющих, и, пристрастия ради челов?чьскаго, или дружбы, или любве ради сродничьныя, яже Богови освящена суть подаровають имже хотять? Аще убо от н?коего таковое что створится, створеному бо разрушену быти правила повел?вають, створивый же отлученъ да будеть. Епископъм бо от сборовъ поставлятися повел?но бысть.
И 23 правило Антиохийскаго сбора тако глаголеть: «Не подобаеть епископу, аще и на конець жития своего, иного оставляти насл?дника в себе м?сто». Се же и израильтяномъ отречено бысть. На Моисиа бо яко вину въскладають, зане Арона и сынъ его на священничьство възведе. И аще бы Богъ не знамениемъ священьничьство их укр?пилъ, изгнани быша были святительства.
И смотри же и святыхъ апостолъ правило 29-е что глаголеть: «Аще который епископъ мьзды ради сана святительскаго приобрящеть, или прозвитеръ, или диаконъ, да отлучится и самъ, и поставивый его, и да отс?ченъ будеть от святаго причастия оттинудъ, яко Симонъ вълхъвъ мною, Петромъ».[7]
Тожде глаголеть и 30-е правило т?хъ же святыхъ апостолъ. Глаголеть сице: «Аще который епископъ мирьскых князий помощию святительство приобрящеть, да изверженъ и отлученъ будеть, и способници ему вси».
Назнаменати л?по есть: когда двоицею казненъ бываеть вкуп? священникъ, или паче — по святемь Генадии патриархи Новаго Рима[8] — трижда вкупе?
Слышите и толкование тому же — въ 25-мь правил? речено бысть: «Не подобаеть двократы мъщати о единомъ». Сд? же и въ обою правилу сею сугубо наводить казни злобы ради преумножения и прегр?шениихъ тяжести.
Ничтоже есть убо зл?йшее сего, еже божественое дарование куплением себ? приобр?таеть, мьздою или силою княжьскою. Такоже и продаяй то яко раба вм?няеть Святаго Духа даръ. Якоже въ сборномъ послании Тарасьеви, свят?йшаго патриарха Костянтинаграда,[9] к пап? стар?йшаго Рима Андр?янови[10] тако писано есть: «Отрадн?е будеть Макидонию и прочимъ духоборцемъ, неже симъ; они бо тварь и раба Божия и Отца Святаго Духа блядословяху, а сии раба себ? створять Его; еже бо аще кто продаеть, и купляй его владыка хощеть быти купимому, ц?ною бо сребреною притяжаваеть то».
Тако бо суть непрощена прегр?шения такова! И того ради купующеи и продающеи мьздою или силою княжьскою святительство — и обои извержени и от церкви оттинудъ отлучени и изгнни бывают. Святаго же патриарха Генадия послание и проклятиемъ таковыа осужаеть, сице бо глаголеть: «Да будеть отреченъ таковый и всякого священьскаго достояния же и службы лишенъ и проклятию и анафем? преданъ будеть. И приемляй куплению благодать Святаго Духа, и продаваяй — аще клирикъ, аще простець — да будеть проклят».
Се слышите правила и запов?ди святых апостолъ и святых отець. Кто же христианни и святымъ именемъ Христовымъ именуяся, см?еть дрьзнути инако глаголати? Зане пишеть въ Свят?мъ писании, яко: «Вся, яже чресъ церковнаго предания и учительства и въображениа святых и приснопамятных отець обнавляема и творима или по семъ сд?ятися хотяща, анафема да будеть». И по другихъ глаголех, яко: «Иже в небрежение полагающимъ священная и Божественная правила блаженых отець нашихъ, иже святую церковь утвержають и, все христианьское жительство украшающе, къ божественому наставляють благогов?ньству, анафема да будеть».
Симъ сице имущимъ, как у васъ стоить на митрополиц? м?ст? чернець в манатии святительской и въ клобуц?, и перемонатка[11] святительская на немъ, и посох в руках[12]? И гд? се бещиние и злое д?ло слышалося? Ни в которых книгах.
Аще братъ мой преставилъся,[13] азъ есмь святитель на его м?сто. Моя есть митрополия. Не ум?ти было ему насл?дника оставляти при своей смерти. Коли слышалося преже поставления възлагати на кого святительскыя одежи, ихже нелз? иному никомуже носити, но токмо святителемъ единемъ! Како же ли см?еть стояти на м?ст? святительскомъ? Не блюдеть ли ся казни Божиа? А еще страшно и трепетно и всякиа грозы исполнено, еже створить: садится въ святомъ олтари на нам?стном м?ст?! В?руйте, братия, яко лучше бы ему не родитися. И аще долготерпить Богъ и не низъпосылаеть казнь, к в?чной муц? готовить таковыхъ.
А что клеплють митрополита, брата нашего, что он благословилъ есть его на та вся д?ла, тъ есть лжа. Понеже пишеть 34-е правило святыхъ апостолъ и Антиохийскаго сбора правило 9-е, съгласующе сему, глаголет бо: «Кром? болшаго своего да не творять епископи ничтоже, разв? своего пред?ла кождо, ни же болший, не сущимъ инымъ, — за единьство». Или утаилося есть намъ, како учинилося есть на смерти митрополичи? Вид? грамоту, — записалъ митрополитъ, умирая. А та грамота будеть с нами на Великомъ сбор?.
А се буди вамъ св?домо. Полтретия л?та мн? в святительств?; а как выехал есмь на Киевъ — дв? л?т? и 14 дний до сего дни,[14] иже есть иуня м?сяца 23 день. Не вышло из моих устъ слово на князя на великого на Димитрия ни до ставления, ни по поставлении, ни на его княгыню, ни на его бояре. Ни доканчивалъ есмь с кимъ иному добра хот?ти бол? его — ни д?ломъ, ни словомъ, ни помысломъ. Н?сть моеа вины пр?д нимъ. Паче же молилъ есмь Бога о немъ, о княгини, и о д?техъ его, и любилъ есмь от всего сердца, и добра хот?л есмь ему и всей отчин? его. И аще кого услышалъ есмь гд? пригадывающа на его лихо, неневид?лъ есмь его. А коли гд? пригажаломися сборова, ему болшее м?сто велелъ есмь «многа л?та» п?ти, а да потомъ инымъ.
Аще кого в полону отведена гд? изнашелъ есмь изъ его отчины, колка сила моя была, выимая от погани, отпускалъ есмь. Кашинцевъ нашолъ есмь в Литви, два года в погреб? с?дящих, и княгини д?ля великой вынялъ есмь их како мога, клячи под них подавъ есмь и отпустилъ ихъ есмь зятю ея, князю Кашиньскому.[15]
Которую вину нашелъ есть на мн? князь великий? Чимъ язъ ему виноватъ или отчин? его? Язъ к нему ?хал есмь благословити его, и княгиню его, и д?ти его, и бояръ его, и всю отчину его, и жити ми с нимъ въ своей митрополии, како и моя братия съ отцемъ его и з д?домъ, съ князьми великими. А еще с дары честными хот?лъ есмь дарити. Кладет на мене вины, что былъ есмь в Литв? первое.[16] И которое лихо учинилъ есмь, бывъ тамо? Не зазри же ми никтоже, — что иму говорити.
Аще былъ есмь в Литв?, много христианъ горькаго пленениа освободилъ есмь. Мноз? от невидящихъ Бога познали нами истиннаго Бога и къ православной в?р? святымъ крещениемь пришли. Церкви святыа ставил есмь. Христианьство утвердилъ есмь. М?ста церковная, запустошена давными л?ты, оправилъ есмь приложити к митрополии всея Руси. Новый Городок литовьскый давно отпал, и яз его оправилъ и десятину досп?л к митрополии же и села. В Велыньской же земли такоже: колько л?т стояла Володимерьская епископиа безъ владыки, запустошала; и язъ владыку поставилъ и м?ста исправилъ. Такоже отприснаа села софийская отпала къ князем и к бояромъ, и язъ тых доискываюся. И оправдаю, чтобы по моей смерти было кого Богъ оправдаеть.
Буд? вамъ св?домо, что брату нашему Одеюр?еви мивропродиву[17] не волно было сласти ни в Велыньскую землю, ни в Литовьскую[18] владыку которого, или звати, или дозр?ти которое д?ло церковное, или поучитити, или посварити на кого, или казнити виноватаго — или владыку, или архимандрита, или игумена — или князя поучити, или боярина. Святительскымъ недозираниемъ которыйждо владыко, не блюдася, по своей воли ходилъ какъ хот?лъ. А попове и черньци и вси христиане — какъ животина бес пастуха.
Нын? же, Божиею помощью, нашим потружаниемъ, оправилося церковное д?ло. И годилося князю великому нас с радостию прияти, занеже в томъ болша ему честь. Язъ потружаюся отпадшая м?сто приложити к митрополии и хочю укр?пити, чтобы до в?ка такъ стояло на честь и на величьство митрополии. Князь же великий гадает двоити митрополию. Которое величьство прибудеть ему от гадкы? Хто же ли се пригадываеть ему?
Которая есть моя вина перед княземъ перед великимъ? Надеяся на Бога: не найдеть въ мн? вины ниединыя. И аще ли бы вина моя дошла которая, ни годится князем казнити святителевъ: есть у мене патриархъ, болший надъ нами, есть Великий сборъ; и онъ бы тамо послалъ вины моя; и они бы съ исправою мене не казнили. А се нын? без вины мене обещестилъ, пограбилъ, запер?въ, держалъ голодна и нага, а черньци мои на другомъ м?ст?. Слугъ моихъ опрочь мене заточил у ночи. А слугъ моих нагихъ отслати вел?лъ с бещестными словесы. И хто можеть изрещи хулы, ихже на мя изрекли! Се ли въздасть мн? князь великий за любовь мою и доброхот?ние?
Слышите же, что глаголеть сборъ святый, иже Перво-вторый именуемый, събравшися въ храм? Божии Слова Премудрости, рекше въ Свят?й Софии. Глаголеть бо того сбора святаго правило 3-ее сице: «Аще кто от мирьскых, огосподився и преобидивъ убо божественых и царскыхъ повел?ний, преобидивъ же и страшных церковных обычаевъ и законоположений, дерзнеть святителя кого бити, или запр?ти — или виною, или замысливъ вину. — таковый да будеть проклятъ».
Сицево азъ нын? пострадалъ есмь. Сд? святый сборъ проклинаеть, аще и вину каковую притворять святителю. Мн? же которую вину изнайдоша, запр?вше мене въ единою кл?ти за сторожьми? И ни же до церкви им?лъ есмь выхода. Потомъ же, смеръкшуся другому дневи, пришедше, изведоша мене, не в?дящу мн?, камо ведуть мене: на убиение ли, или на потопление? А еще бещестн?йше: мене в?дуще, и сторожеве, и проклятый Никифоръ воевода — одежами моих слугъ оболчени и на их конихъ и с?дл?х ?хающе.
Слыши небо и земля и вси християне, что створиша над мною христиане!
Что же ли створиша патриаршимъ посломъ, хуляще на патриарха, и на царя, и на сборъ Великий! Патриарха литвиномъ назвали, царя такоже, и всечестный сборъ вселеньский. И язъ, колика сила, хот?лъ есмь, чтобы злоба утишилася. Тъ Богъ в?даеть, что любилъ есмь от чистаго сердца князя великаго Дмитрия и добра ми было хот?ти ему и до своего живота.
А понеже таковое бещестие възложили на мене и на мое святительство, — от благодати, даныя ми от Пресвятыя и Живоначалныя Троица, по правиломъ святыхъ отець и божественых апостолъ, елици причастни суть моему иманию, и запиранию, и бещестию, и хулению, елици на тотъ св?тъ св?щали, дв оудушь отдумени[19] и неблагословении от мене, Киприана, митрополита всея Руси, и прокляти, по правиломъ святыхъ отець!
И хто покусится сию грамоту сжещи или затаити, и тотъ таковъ.
Вы же, честнии старци и игумени, отпишите ми на-борз?, да угонит мене ваша грамота на-борз?, что мудрьствуете, понеже сд? се есмь не благословилъ.
А ко Царюгоруду ?ду оборонитися Богомъ и святымъ патриархомъ и Великимъ сборомъ. И тии на куны над?ются и на фрязы,[20] азъ же на Бога и на свою правду.
Писано же си грамота мною м?сяца иуня въ 23 день в л?то 6886, индикта перваго.
Мн? же ихъ бещестие болшу честь приложило по всей земли и въ Царигород?.
[1] Киприанъ...митрополит всея Руси... — Киприан, южный славянин, возможно, из тырновского боярского рода Цамвлаков, в 50-х гг. XIV в. эмигрировал в Византию, жил на Афоне, сблизился с Константинопольским патриархом Филофеем Коккином (1354—1355, 1364—1376 гг.), в 1374 г. в качестве патриаршего посла был на Руси, в 1375 г. был поставлен патриархом в митрополиты Киевские и всея Руси. Но этого поставления, как совершенного еще при жизни митрополита Алексея, великий князь московский и владимирский Дмитрий Иванович не признал, и Киприан вынужден был жить не в Москве, куда он стремился, а в подвластном Литве Киеве, владея лишь западной частью своей митрополии. Таким образом, митрополитом «всея Руси» он был в момент написания послания лишь номинально. ? Москву великий князь Дмитрий Иванович пригласил его в 1381 г., после гибели Мамая, а в 1382 г., после разгрома Москвы Тохтамышем, изгнал, и тот ушел обратно в Киев. ? Москву Киприан вернулся как митрополит, на этот раз окончательно, в 1390 г., после смерти Дмитрия Донского. Умер в 1406 г.
[2] ...игумену Сергию... — Игумен основанного им Свято-Троицкого монастыря преп. Сергий Радонежский.
[3] ...и игумену Феодору... — племянник преп. Сергия Радонежского, основатель Симонова монастыря. Во время поездки в Константинополь в 1383 г. Федор был поставлен в архимандриты патриархом Нилом (1378—1388 гг.), а Симонов монастырь (был основан около 1370 г. Этот монастырь был посвящен Рождеству Богородицы (Старое Симоново)), сделан ставропигиальным, то есть подчиняющимся непосредственно константинопольскому патриарху. ? 1390 г. Федор, став епископом ростовским, добился в Константинополе превращения Ростовской епископии в архиепископию.
[4] «Вси ли уклонишася... быша?» — Пс. 13, 3.
[5] «Удобь есть вельблуду... внити» — Мф. 19, 24; Мр. 10, 25; Лук. 18, 25.
[6] «Мерзостъ запуст?ния... святемъ» — Дан. 9, 27; Мф. 24, 15; Мр. 13, 14.
[7] ...яко Симонъ вълъхъвъ мною, Петромъ». — Симон-волхв, согласно новозаветной книге Деяния Апостолов (8, 18—20), предлагал апостолам деньги, чтобы они дали ему власть, какая была у них, ниспосылать Духа Святого, возлагая на кого-либо руки, — на что апостол Петр ответил ему резкой отповедью («Серебро твое да будет в погибель с тобою...»).
[8] ...пoсвятемь Генадии патриархи Новаго Рима... — Геннадий I — патриарх Константинополя в 458—471 гг.
[9] ...въ сборномъ послании Тарасьеви, свят?йшаго патриарха Костянтинаграда... — Тарасий — патриарх Константинополя в 784—806 гг.
[10] ...кпап? стар?йшаго Рима Андр?янови... — Адриан — римский папа в 772—795 гг.
[11] ...перемонатка... — параман, особый плат, который имеет право носить (поверх подрясника во время литургии) только глава поместной церкви (митрополит, патриарх).
[12] ...на митрополиц? м?ст? чернець... и посох в руках? — Имеется в виду Митяй, в монашестве Михаил.
[13] ...брат мой преставилъся... — Имеется в виду митрополит Алексей, умерший 12 февраля 1378 г.
[14] Полтретия л?та мн? в святительств?... 14 дний до сего дни... — Киприан был поставлен патриархом Филофеем в митрополиты 2 декабря 1375 г.; в Киев он прибыл, как следует из этих его слов, 9 июня 1376 г.
[15] ...княгини д?ля великой... князю Кашиньскому. — He совсем ясно, кого имеет здесь в виду Киприан. Речь идет, очевидно, не ? жене великого князя московского Дмитрия Ивановича Евдокии, дочери Дмитрия Константиновича Суздальского: мы ничего не знаем ? ее дочери, бывшей замужем за кашинским князем, да и замужем за Дмитрием Ивановичем Евдокия Дмитриевна была только с 1366 г., так что и зятя, по-видимому, иметь еще не могла. Вероятно, Киприан говорит ? великой княгине Марии Александровне, третьей жене дяди Дмитрия Ивановича, великого князя Семена Ивановича Гордого: дочь Семена Ивановича от первого брака (с Августой-Анастасией Гедиминовной) Василиса Семеновна была женой Михаила Васильевича Кашинского, который, следовательно, приходился Марии Александровне зятем. Но к тому времени, когда Киприан стал митрополитом, он уже умер (1373 г.). На ком был женат его сын Василий Михайлович, бывший в момент написания послания Кашинским князем, неизвестно.
[16] Кладет на мене вины, что былъ есмь вЛитв? первое. — Великий князь московский Дмитрий Иванович считал Киприана ставленником великого князя литовского Ольгерда, сторонником враждебной ему Литвы.
[17] Одеюр?ви мивропродиву... — Зашифрованы слова «Алексееви митрополиту».
[18] ...ни в Велыньскую землю, ни в Литовьскую... — Митрополиту Алексею, выступавшему в политической борьбе Москвы и Литвы решительным сторонником Москвы, доступ в земли, находящиеся под властью Литвы, практически был закрыт.
[19] ...дв оудушь отдумени... — Тайнопись: «Да будут отлучени». Открыто писать эти слова, направленные против великого князя, русским писцам было, очевидно, страшно.
[20] И тии на куны над?ются и на фрязы... — Эти слова показывают, что Киприан в 1378 г. знал, на какую помощь рассчитывают его противники, сторонники выделения из митрополии «всея Руси» великорусской митрополии. Действительно, в 1380 г. они добились в Константинополе поставления в митрополиты одного из спутников внезапно умершего Митяя, Пимена, именно с помощью взятых у латинян и турок в долг денег и угроз грекам «латинами».
http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4990